Login
Back to forumSee the full topicGo to last reply

Posted By

BSZ
on 2022-04-03
13:21:32
 Re: SID-Card, 6th. batch

@Luca: I hope it sounds nice! I test with a 6581 chip without any "R". No two of these are the same. happy

@All: A fent látható 10-es pakkból egy „lóg még” a postán, egyet meg a napokban fogok elküldeni, a többi már meg is érkezett. Viszont a következő 10 összeszerelését már elindítottam, lassan majd annak is el kell készülni. De ebbe a kis projektbe is „begyűrűzött” a csiphiány, nagyon remélem, hogy nem lesz komoly fennakadás.

Idő közben viszont két fura probléma is előjött, amiből az egyik szerencsére eléggé triviális volt:

A jelenség az volt, hogy a kártyának csak a Jack csatlakozón volt hallható a hangja. A gép a VIDEO csatlakozón keresztül volt egy megjelenítőre kötve, ott csak a TED hangja szólt. Viszont ha a kártyát átjumperelték arra az üzemmódra, amikor a Jack csatlakozón is kellene hallani a TED hangját, na, ott a SID mellett szintén nem volt TED hang. happy A megoldás szerencsére triviális: a videókábel C64-hez készült. A két gép VIDEO csatlakozója ugyan egymással kompatibilis, de természetesen van egy kis csavar a sztoriban: ezen a csatlakozón van hangBEmenet is. Illetve: C64-en csak ezen a csatlakozón van hangbemenet. De ott ez a bemenet a SID hangbemenetére van kötve, ami elég „érzékeny”, hajlamos összeszedni mindenféle zajt. Emiatt (ronda megoldás) néha elkövetik azt, hogy a VIDEO csatlakozó dugóban (ami a kábelen lóg!) a hangbemenethez tartozó lábat lekötik a földre. Ez C64-en nem okoz különösebb anomáliát, de plus/4-en ez a hangbemenet megegyezik azzal a jellel, ami az EXPANSION csatlakozón van. Tehát, ha a gépbe egy ilyen videókábel van dugva, az szépen rövidre zárja a SID-kártya (gép irányába menő) hangkimenetét. Ez meg nem egy szerencsés állapot. happy

A másik furcsaság már jóval cifrább, sőt, a végén az a következtetés, hogy a gép ezen része jól el van baltázva. happy

Itt a tapasztalat annyi volt, hogy a kártya „Legacy C64” üzemmódja kikapcsol akkor, amikor a gép a meghajtóról tölt valamilyen gyorstöltővel. Na de ez hogyan lehet..? A régi programoknak fogalmuk sincs a kártyáról, arról meg pláne, hogy hogyan lehet ezt konfigurálni, tehát a szoftveres rész kilőve. Hardveres oldalról viszont ezt csak a gép RESET-je válthatná ki…

És itt kezdett gyanús lenni a meghajtó fele menő soros port, mivel azon is van RESET jel, ami – vicces módon – megegyezik az EXPANSION port RESET-jével. Nekiálltam oszcilloszkóppal méricskélni, aminek az lett az eredménye, hogy a soros kábelen a vezetékek között elég nagy az „áthallás”, a kommunikációs vezetékek rángatása elég csúnya zajt produkál a RESET vezetéken. Na de ez eddig miért nem jött elő? A mérések szerint a jelszint ugyan nagyot változik, de azt a „küszöbszintet” nem éri el, ami a kártya RESET-et előidézi, illetve mindez akkor ennyire nagy, ha a kábel másik fele nincs a meghajtóba bedugva, csak lóg a levegőben. Amennyiben a meghajtóhoz csatlakozik, jóval kisebb lesz ez a zaj.

A problémás konfigurációról közben kiderült pár apróság, aminek a leglényegesebb része az, hogy a használt soros kábel valószínűleg nem gyári. Ugyan nem szerelhető dugókkal készült, azaz nem ilyen „kisipari” változat, de 2 m hosszú (szemben a nálam levő 1.1 m-es darabbal), illetve sanszosan nem is árnyékolt. Ma végre sikerült túrnom megfelelő csatlakozókat és vezetéket ahhoz, hogy csináljak én is egy „teszt” kábelt, amit meg tudok mérni. A végeredmény „meglepő”: ezzel bőven a reset küszöbszintjét túllépő zajt sikerül a RESET vezetékre ültetni! Azaz: egy amúgy „működőképesnek látszó” soros kábellel ki lehet akasztani egy EXPANSION porthoz csatlakozó perifériát!

És itt van egy komplexebb probléma is: ha a géphez kötök egy 1541-et, de nem kapcsolom be, az önmagában elhúzza az összes vezetéket a soros porton, beleértve a RESET-et is. Ez a méréseim szerint még nem okoz reset állapotot, de ha rákötök a portra egy másik, ugyanúgy kikapcsolt meghajtót is, akkor az a konfiguráció már kiakaszt minden olyan kártyát az EXPANSION porton, ami használja a gép RESET jelét! Ez egy olyan elcseszés a gépben, amit valójában nem is lehet normálisan lekezelni. Ez az utóbbi probléma azért nem annyira életszerű, de hogy erre így 35 év után kell rájönnöm… grin

A SID-kártya töltés – reset probléma megoldása itt is triviális: használj a meghajtóhoz gyári kábelt! happy De ha az valami miatt nem lehetséges, akkor se árt, ha az legalább minőségi, árnyékolt darab, ha már utángyártott. De ezt a zajt – ha muszáj – a kártya oldalán is ki lehet szűrni, ehhez a megfelelő helyre egy kondenzátort kell forrasztani. Erről majd csinálok valami doksit. Azt nem tudom, hogy ez a szituáció hány embert érint, eddig ez volt az első ilyen visszajelzés. Talán érdemes lesz majd a tesztprogramba erre egy ellenőrzési lehetőséget beépítenem.

Ui: Ez a RESET mizéria ismét adott egy kis motivációt arra, ami itt feljebb, offtopik-nak már előjött: érdemes lenne valami bővítőBUSZt készíteni a géphez, ami tényleg busz, több kártyahellyel. Abban ezeket az elcseszéseket is meg lehetne korrekt(ebb)en oldani.

Ui2: Megint kisregényt írtam. grin

Re: SID-Card, 6th. batch

@Luca: I hope it sounds nice! I test with a 6581 chip without any "R". No two of these are the same. happy

@All: One piece of the 10-pack show above is still "enqueued" at the postal service, another one will be posted in the coming days, the rest has already arrived. I started the final assembling of the next 10 cards, slowly those will be completed too. Chip shortage spread to even this small project; I really hope there will be no severe disruption.

Meanwhile, two strange issues turned up, one of which luckily was quite trivial:

The symptom was that the voice of the card could only be heard through the Jack connector. The machine was connected to the display through the VIDEO connector and there was only TED voice present. But after reconfiguring the jumpers to route TED voice to the Jack connector it was mute, nothing but SID voice could be heard. happy Fortunately, the solution was trivial: that video cable was made for the C64. Although the VIDEO connectors of the two machines are compatible there is a little twist in the story: there is also an audio INPUT there. Or to be more precise: there is audio input only there on a C64. That input is connected to the Audio In pin of the SID which is quite "sensitive"; it is prone to collect all kinds of noise. Therefore (for a butt ugly solution) people sometimes directly connect the AUDIO IN pin to GROUND right in the connector (dangling at the end of the cable). This will not cause any anomaly in a C64, but this Audio Input is exactly the same in a Plus/4 than the one in the EXPANSION PORT. Thus, if there is such a video cable connected to a TED machine it will nicely short the audio out of the SID card (routed to the machine). That is not exactly a fortunate state. happy

The other issue is much more awkward, and brings you to the conclusion that this part of the machine is quite thoroughly screwed up. happy

It started with experiencing the "Legacy C64" mode of the card being turned off after loading something from disk with fastloaders. How could that happen? Old programmes have no recollection of these cards and even less knowledge of how to configure them therefore software causes are excluded. And hardware has no other way to cause this than triggering a RESET...

That was the point when suspicion started to fall on the SERIAL PORT as it also has a RESET pin which, quite funnily, is exactly the same as the RESET on the EXPANSION PORT. I made some measurements with oscilloscope. The result is that there is strong crosstalk between the leads, communication lines can induce quite ugly noise in the RESET lead. But why did this not come up before? According to the measurements, although signal level has a significant change it does not exceed threshold level to trigger the card RESET. Furthermore, that is true only when the other end of the cable is not connected to the drive but hangs free. This noise is much weaker if the cable is connected to the drive.

Meanwhile, some minor things were revealed about the problematic configuration. The most important part is that the used serial cable is most probably not an original factory made one. Although it was made with not manually mountable connectors so it is not a "handcrafted" piece but it is 2 metres long (contrary to my 1.1 metres long cable) and there is a good chance that it is unshielded. I managed to dig up suitable connector and cable today to build a "test cable" to do some measurements. The result is "surprising": I managed to induce noise in the RESET lead that significantly exceeded reset threshold. Conclusion: you can freak out a peripheral connected to the EXPANSION PORT with a serial cable that otherwise "looks working."

And there is an even more complex problem there: connecting a 1541 to the SERIAL PORT in itself will bias all leads including RESET even without turning it on. This will not cause a reset condition according to my measurements. But if I connect a second turned off drive then that configuration will freak out every card on the EXPANSION PORT that uses the RESET signal. It is such a screw up in the machine that cannot be handled properly. This latter problem is not too lifelike, but realising it after 35 years... grin

The solution for this SID-card-reset-while-loading problem is trivial, too: always use original factory cables for your drives. happy If it is not possible for some reason then use high quality shielded ones. This noise can be filtered at the card, if it is really necessary, by soldering a capacitor to a suitable place. I'll make a description about that. I have no idea how many people are affected by this issue, this was the first feedback so far. Maybe it is worth to implement a test for this issue in the test programme.

P.S.: This misery about the RESET gave me yet again a little bit of motivation to do what already turned up as off topic above here: it'd be worthwhile to create an actual expansion BUS for the machine with multiple card slots. These screw ups could be handled in some (more) correct ways.

P.P.S.: I wrote a novel again. grin

Back to top

Copyright © Plus/4 World Team, 2001-2024