Login
Back to forumSee the full topicGo to last reply

Posted By

BSZ
on 2021-09-29
17:13:49
 Re: SID-Card, 6th. batch

@Luca: You may have said it, but your name didn't go my list. happy If you are interested, send me an email. (The email addresses tell me who to contact.)

@Chronos: Listen a lot! happy

Lassan kezdenek megérkezni az elküldött darabok, végre! Viszont felmerült egy olyan kérdés, ami eddig még sosem. happy A kártyán pár alkatrész körbe van ragasztva a képen látható módon:

A kérdés, hogy "ez meg miiii?" happy Ezt már a régi kártyákon is megcsináltam, az elején csak azt a "nagy valamit" ragasztottam körbe, de később már a képen látható módon egy rakás alkatrészre rákerült. A közzétett képeken ez a ragacs nem szerepel. Ennek az a - talán nem szerencsés - oka, hogy a képeken látszik, mi van a ragasztó alatt, így a felhasználónak happynem kell leszednie kíváncsiságból! grin

Na de hogy ez miért "jó"? Ennek a ragasztásnak két feladata is van, ami ugyanarra a sajnálatos tényre vezethető vissza: miszerint a kártyához nem tudok dobozolást készíteni. :|

A képen látható "nagy valami" egy tekercs (induktivitás), ami egy két lábú alkatrész, de "nem ül le teljesen" a hordozóig. Emiatt erre-arra egy kicsit lehet "hajtogatni", de a lábainak a töve egy idő után így eltörik. A körbe-ragasztás ezt a mozgást akadályozza meg. (Azt nem tételezem fel, hogy a felhasználó direkt hajtogatná, de - mivel alapban nincs dobozban - a több, erre-arra pakolászás közben esetleg rárak valamit, ez az alkatrész meg eléggé kiáll ahhoz, hogy bármibe elakadjon.) Szóval ez a rész szimpla mechanikus rögzítés. (Nyilván ha valaki "nekiesik egy fogóval", simán letéphető, de talán némi védelmet ez ad.)

A ragasztás másik feladata már elektronikai dolog: a SID egy "érdekes jószág". A minél zajmentesebb hang érdekében az analóg részei külön tápfeszültségről működnek. (Amúgy a régi / új SID csip között ez az egyik fő különbség; ez a feszültség más értékű a két variációban, ezért nem szabad a kártyába a nem belevaló verziót berakni!) Ezt a feszültséget egy "tápegységecske" állítja elő, ez egy vezérlő IC-ből, a fent említett tekercsből meg egy rakás más passzív alkatrészből áll, ezek vannak leragasztózva. Az alkatrészek között van pár ellenállás is, amik nagy értékűek. (Mármint nem úgy, hogy "drágák", happy hanem az elektromos ellenállásuk nagy.) Viszont ezeknek akkora az ellenállása, ami összemérhető az emberi bőr ellenállásával. Azaz: ha működés közben megfogod őket, azzal szépen elhangolódik az áramkör. Amivel akár magát a SID-et is tönkre lehetne tenni! A kártyán ez az áramkör a gépbe menő rendszercsatlakozó mellett van, azaz a gépbe bedugva ez bekerül a gépházon belülre, tehát ebben az állapotban talán nem lehet tapogatni. De ha előtte az ember ujjáról esetleg némi zsír rákerülne, az is okozhat ilyent (aktuális tapogatás nélkül). A később készült kártyákon ezért van ez a rész teljesen "nyakon öntve".

Tehát ha lenne doboz, ennek marginális jelentősége lenne, de így, hogy "csupasz" a cucc, nem árt az óvatosság. Persze a kártya több helyen is sérülékeny (leginkább a 144 lábú IC), de a SID-re leginkább ez a rész tud veszélyes lenni a fentiek miatt, így jobb az óvatosság.

Szóval ha esetleg TL;DR: az a körberagasztás mechanikai / elektronikai védelmet szolgál, jól van az úgy! wink

(no topic)

@Luca: You may have said it, but your name didn't go my list. happy If you are interested, send me an email. (The email addresses tell me who to contact.)

@Chronos: Listen a lot! happy

Finally, the sent cards start to arrive. However, a question has risen that never occured so far. happy A couple of components are glued around as it can be seen in the picture:

The big question is "What's thaaaaaaaaaaaat?" happy I already did that to old cards. In the beginning I only glued that "big thing" but later, as it can be seen in the picture, a heap of components got glued. The published images don't show this putty. The maybe unfortunate reason is that this way the pictures show what's under the glue so users happy don't have to remove it out of curiosity. grin

But how is that any good? The glue fulfils two tasks originating in the same unfortunate fact: I can't make proper case for the cards. :|

The "big thing" in the picture is a coil (inductivity), a component having two pins that is not properly "sitting right at" the PCB. Therefore it can be "bent" to and fro which results in broken pins after a while. Gluing it around inhibits this movement. (I wouldn't assume users bending them on purpose, but as it is not in a case during putting them here and there may happen that something gets put on top of the card and this component protrudes enough to catch in anything.) This gluing is a simple mechanical fixing. (obviously, if you "have a go at it" with a pair of pliers you could easily tear it off but maybe this will give some protection.)

The other task of the gluing is tied to electronics: SID is an "interesting beast". In order to minimise noise, its analogue parts run from a separate power source. (By the way, that's one of the main differences between old and new SID chips; this power source produces different voltages for the different SIDs, that's why you mustn't put any type of SID into a card manufactured for the other type.) This voltage is supplied by a kind of "mini PSU" consisting of a controller chip, the previously mentioned coil and a heap of other passive components; those are glued. There are some high resistance resistors amongst them. These have resistance comparable to the resistance of human skin. Therefore: if you touch them during operation it will cause the circuit to be detuned. That could ever break the SID! This circuit sits on the card close to the Expansion Port connector so when it is plugged in the computer it is inside the machine's case making it impossible to touch. But the same thing may occur if you smear you fat on them with your fingers (without actually touching during operation.) Cards manufactured later have this area thoroughly "doused".

So if cards had cases that would have marginal significance, but the stuff being "naked" warrants some precaution. Naturally, the cards have more vulnerabilities (mostly the 144 pin IC) but SID is mostly endangered by this part as it is detailed above, so better be careful.

So, if you find all that TL; DR: that glue around those components is there for mechanical and electronic protection reasons, it is good as it is. wink

Back to top

Copyright © Plus/4 World Team, 2001-2024