Login
Machine:PAL Only
Code Type:Basic + Machine code
Distribution:Freeware
Game ending type:Has an end, game ends
 Play Online!
Converted by:SF
Notes:AKA X-The Adventure. Written by Dániel Szabó/CBT (Clever Boys Team) on C64. Solution published in CoV 5, then sent in for the OCE game compo. Terror News credits the game to SF. Release date unconfirmed, automatically extracted from BASIC listing.
  External links:
    C64 release

User Rating: 7.7/10 (6 votes)
X The Adventure Screenshot

Publications
Introduction (C64): Commodore Újság 1991/9 (Magazine/Hungarian) pg. 23
Solution: Commodore Világ 5 (Magazine/Hungarian) pg. 24

Compos
ComposCategoryRankScoreNotes
OCE Játék-pályázat (OCE Game-competition)DefaultUnranked(n/a)

Solutions - Complete
Hungarian instructions:

C64City Library Documents
Program: X, The Adventure (Clever Boys Team - 1987)
Forrás : saját szerzemény
Verzió : v1.01 - 1999.12.12.
Teszt : Mikee

A magyar nyelven készült kalandjátékoknak mindig van két sarkalatos pontja, éppen a nyelvből kifolyólag. Ezek egyike nem más mint a ragozás. Nem véletlen, hogy nem is egységes a különböző készítők programjaiban.
Ebben az esetben az igéket felszólító módban kell használni, a főneveket pedig tárgy esetben. (pl.: fogd követ)
A másik dolog az ékezetes betűk előcsalogatása a billentyűn. Itt az igen általánossá vált megoldással találkozhatunk, azaz a megfelelő betűhöz az ékezet nélküli változatának C= billentyűvel együtt történő lenyomásával jutunk. Az ö betűt a @ (PC-emulátornál a '[' illetve magyar billentyűzeten 'ő'), míg az ü betűt a * jelzésű (']' vagy 'ú') gombra definiálták.
Az X, The Adventure programban már parancsokat rendeltek a funkcióbillenyűkhöz:
F4: save
F6: használd
F8: pontszám

Az őskor történelmi hátteréből adódóan nincs módunk megmenteni a világot, s nincs lehetőségünk királylányt szabadítani, de mint majd meglátjuk, most is nő van a dologban.
A program a legapróbb jó húzásért is pontot ad, így persze nem véletlen, hogy 300-at kell összegyűjteni. A megoldás nem teljesen lineáris, mindenki nyugodtan bóklásszon kedvére, én most elindulok valamerre...
Tehát ősembert játszunk, ennek megfelelően egy barlangban kezdjük a megpróbáltatásokat, s egy bunkó az alapfelszerelésünk. Kijárat csak északra van, tehát arra megyünk (É), ahol egy tű vár reánk (VEDD TŰT [5p]). Tartsuk az irányt (É) és a barlangunk ki-/bejárata előtt vagyunk. Itt aztán lehet császkálni, kalandozzunk nyugatra (ny), ahol egy tóparti nádasba botlunk. Természetesen gyűjtünk belőle (TÖRD NÁDAT [5p]), majd továbbállunk (É). A szakadékon nem tudunk átjutni, csak ha hidat kreálunk (HASZNÁLD NÁDAT [10p], de mivel még az igazság sincs odaát, ezért keletre megyünk (K, K), míg elénk nem ugrik egy szikla, amelyet megpróbálunk elhessegetni (TÖRD SZIKLÁT [10p]). Akciónk egy kődarabot eredményez, amely jó éles, és ha használni akarnánk, akkor egy nyúzási kísérlet kezdődik, ez még hasznos lesz. Innen északra (É) liánok lógnak ráérősen, egyet intsünk magunkhoz (VEDD LIÁNT [5p]). Keletre egy kígyó keresi Ádám-Éváját, majd egy másik barlang (K, K, K) a barlangban meg egy nem igazán barátságos medve. Na akkor innen jobb lelépni (NY), csakhogy a medve követ, ami nem túl biztató. Északra a bokorban egy szauruszt találunk (É, VIZSGÁLD BOKROT), de mivel nem tudjuk megfogni, ezért a bunkóval próbáljuk magunkhoz édesgetni (ÜSD SZAURUSZT [5p], FOGD SZAURUSZT [5p]). Ideje lenne a medvét lerázni (NY, D, NY, NY, D, NY, NY [15p]). Sikerült szó szerint, úgyhogy ideje megtekinteni az ex-medve barlangját (K, K, É, K, K, K, K, K). Nicsak egy kövakő (FOGD KOVAKÖVET [5p]), a barlangomban meg tüzifa, akkor rajta... (NY, NY, D, NY, NY, D, NY, D, D) csiholjunk tüzet (HASZNÁLD KOVAKÖVET [5p]), úgyis van egy kis sütnivalónk (SÜSD SZAURUSZT [5p]). Miután nem vagyunk éhesek, kínáljunk meg valaki mást a frissen sülttel (É, É, K, ADD SZAURUSZ TAURUSZNAK [15p]). Gumigyár eszi szauruszt, majd gyomortáji bántalmakra hivatkozva odébbáll, azonban hagy nekünk némi emléket (VEDD ÁSÓT [5p]). Aki ráér, az megpróbálhat mindenhol ásni, de egyszerűbb célbavenni azt a területet, ahol látszólag semmi sincs, persze ilyen kettő van, de mi most céltudatosak leszünk és oda megyünk, ahol a program segítsége szerint a talaj puhább... (É, NY, ÁSS [5p]) Munkánk gyümölcse egy aranyrög (FOGD ARANYAT [5p]), amelyet elajándékozunk. Menjünk ahhoz a fához (K, K, K), ahol a fészek van, s közelítsünk rá (MÁSSZ FEL FÁRA [5p]). Mivel a madár zavaró tényezőnek minősül, ezért ő lesz a megajándékozott (ADD ARANYAT MADÁRNAK [15p]), aminek a következménye, hogy eggyel több tojásunk van (MÁSSZ LE FÁRÓL). Megközelítjük a kígyót, s megkínáljuk a tojásunkkal (mármint amit a fészekből szereztünk) (É, NY, ADD TOJÁST KÍGYÓNAK [15p]), ennek örömére ajánlja számunkra további szolgálatait. Élünk is vele az odvas fánál (NY, NY), ahol még a kezünk sem fér az odúba (HÍVD KÍGYÓT [10p]). A kígyó kiszisszent onnan egy baltát, aminek a másik látszólag felesleges helyszínen vesszük hasznát (K, K, É), ugyanis errefelé fiatalabbak a fák (HASZNÁLD BALTÁT [5p]). A természeti környezetbe történt beavatkozásnak kettős eredménye van (FOGD GALLYAT [5p], VEDD SZIKLATÖRŐT [5p]). Az ember első reakciója, hogy a sziklatörővel sziklát törjön, ezen extrém sport kipróbálására a medvebarlangban van egy megfelelő alkalmatosság (K, D, K, K, HASZNÁLD SZIKLATÖRŐT [5p]). Szabad az út (D), s rátalálunk szívünk(?) hölgyére. Mivel semmit sem tudunk vele kezdeni, ezért körbe kell nézni, hogy vajon mivel csábíthatnánk el. Itt az ideje meglátogatni a tigrisünket (É, NY, NY, D, NY). A lián és a gally segítségével fegyvergyártó kisiparosként működünk (HASZNÁLD LIÁNT [15p]), majd kilövési engedélyt szerzünk 1db tigrisre (HASZNÁLD ÍJAT [5p]). Persze nem hagyhatjuk ott (VEDD TIGRIST [5p]) hanem kissé megnyúzgáljuk szegénykét (HASZNÁLD KÖVET [10p], FOGD BŐRT [5p]). Lassan ideje a barlangunkban talált tű hasznosításának, de előbb ki kell szárítani a bőrt. Erre a legalkalmasabb hely a barlangunk bejárata előtti mező (NY, D, NY), ugyanis itt különösen erős az UV sugárzás (DOBD BŐRT, VÁRJ [15p]). Mostmár szabódhatunk (HASZNÁLD TŰT [15p]), s a ruhával fogjuk elkápráztatni a hölgyeményt (É, É, K, K, K, K, K, D, ADD RUHÁT NŐNEK [20p]). Viszont még mindig van 30 pont deficitünk, de ha mán egyszer azt mondta a csaj, hogy bárhová követ, akkor költöztessük haza (É, NY, NY, NY, NY, NY, D, D, D, PONTSZÁM [30p]), és mindenki nagyon boldog...