Login
Forum Help



Post Your Message
Username: (Login)

Topic:
Message:
 


Previous Messages
Posted By

Rachy
on 2025-01-17
15:42:00
 Re: White Max: The First Commercial...

Thanks for the interview. Nice work!

Posted By

Luca
on 2025-01-17
13:06:58
 Re: White Max: The First Commercial...

Had some play on this: strangely addictive game with weird rules of level's advancing, though the horrible movement of your character!

Posted By

Lacus
on 2025-01-17
11:18:15
 Re: White Max: The First Commercial...

Very cool story.

Posted By

Luca
on 2025-01-17
10:11:39
 Re: White Max: The First Commercial...

This is a pretty cool piece of the very early times of the Plus/4 scene! Thank you @Csabo and @TomHX!

Posted By

Csabo
on 2025-01-17
08:35:38
 Re: White Max: The First Commercial...

Lacustol kaptunk egy elég egyszerű kazetta fotót White Max felirattal, mondván hogy valószínű eredeti. Ez a játék mindig is "Kereskedelmileg Kiadva" jelzővel volt listázva, de szinte semmit nem tudunk róla. Itt az alkalom hogy kapjon ez a program is egy kis "Retro Justice(tm)"-t, így felkerestem TomHX barátunkat és feltettem neki pár kérdést.

Csabo: Szia! Mikor készült a White Max, mit tudsz mesélni a fejlesztéséről?

TomHX: 1984 februárjában láttam először számítógépet (HT1080Z), 1985-ben kaptam meg a C-16-omat, valamikor nyáron, mert a nyári munkámért (házépítés) vette meg apám. A kiadási dátum az oldalatok szerint 1985-08-09 (Cs: ez a dátum egyébként a program listájában szerepel). Szóval legfeljebb 2 hónap lehetett a fejlesztés azzal együtt, hogy belaktam a C-16-ot, mind BASIC, mind assembly szinten. Koleszban tanultam, június közepén kezdődött a nyár, a munka a házon, a gép beszerzése és a játék fejlesztés is. Augusztusban kész. Hmmm.... Most azért lassabban dolgozom happy A C-64-et addigra már ismertem (a suliban volt egy) és gépikódban is hamar elmélyedtem. Szóval a belakás után gyorsan elkezdhettem mindenfélét írkálni. Valamikor 1986-ban vettem 64K bővítőt, majd elkezdtem magam bővíteni/átépíteni a gépemet, a szüleim hangos jajveszékelése közepette. Most villamosmérnök vagyok happy

Cs: Két hónap azzal együtt, hogy a gépet is megismerted azért nem semmi! Találtunk egy kazetta fotót, ez hivatalos lehet?

T: Igen, azt hiszem eredeti lehet.

Cs: Tehát tényleg ki volt adva kereskedelmileg, ki által, mennyiért?

T: A kazettákat Kaposváron az Inter GM nevű cég forgalmazta, irányítószám 7400 (hihihi mire emlékszik az ember). Kaptam is érte valamilyen (akkor is) jelképes összeget. Onnan ismertem őket, hogy tőlük lehetett annak idején C16-hoz joysticket rendelni (Cs: lásd hirdetés a Mikroszámítógép Magazinban). Tiszta házibarkács volt egy NYÁK darabra felépítve gumilábakkal, (telefonközpont?) relé érintkezőkből készített 4 iránnyal és NYÁK darabból össze ügyeskedett spec joystick csatlakozóval... A játékot Polimer kazettákat adtam át nekik és vonalzó mellett fekete tussal rajzoltam valami béna kaktuszos ábrát és azt tettem bele a kazetta borítójába. (Kicsit megmozgatott ez a dolog, hogy elővegyem a régi cuccaimat, hátha találok valami anyagot. Ez a régi tussal rajzolt kazetta borító ami a szemeim előtt lebeg, ha egy olyat találnék, az igazán megmutatná az akkori viszonyokat happy Kevés rá az esély.) Nyilván ők (felnőttek) ezt nem-piac-képesnek minősíthették és ebből lehetett ez a borító. Ezt én már magam nem láttam, mert nem utaztam le Kaposvárra; minden kommunikáció levélben történt. Védelem a szoftvereken (volt karakter egy editor is) nem volt. Árat sajnos nem tudok, viszont az összegből következtethetek a darabszámra. kb 7-8eFt kaptam. Az akkori fizetések stb. alapján a kazetta pár száz forint (2-300) lehetett legfeljebb. Ebből talán 20%-ot kaphattam (szocialista rendszer, nem a mostani picagazdaság az 1-2-3%- kal). Szóval sacc per kábé, akár még 100 darab is elkelhetett belőle. Inkább persze kevesebb és a GM volt elég rendes velem szemben.

Cs: A játék ötlete egyébként honnan ered?

T: Igazi "lopomány" magyar, szocialista úttörő gyerek módjára happy Létezett egy Blackmax nevezetű játék VIC-20-ra (https://www.myabandonware.com/game/black-max-pxr) és talán C-64-re is.

Cs: Ez érdekes, ezt sem tudtam. A zenével kapcsolatban; miért pont a Marseillaise került bele?

T: Ezt tudtam fejből és kellett valami zene happy Teljesen fülre írtam be DATA kódokba, miután megírtam az assembly nyelvű lejátszórutint. Korábban tanultam zenét ugyan, de ez nem hallható ki belőle, tökhamis. Tessék nyugodtan kiröhögni, ez az igazság és még csak nem is szégyenlem ... nagyon. Egyébként megkaptam érte a magamét vájtfülüektől, mert pl.: Zalka Ernő Ern0 jó haverom volt, most is az, és ő sokat foglalkozott zenével, zene programozással C16/+4-en. Na ő aztán szépen elmodta (több oldalas levélben), hogy milyen gagyi is ez a zene valójában.

Cs: Szerintem elfogatható happy De a színek kicsit "érdekesek".

T: Nem volt színes TV-m, sőt a családnak sem volt, mert anyám szerint "nekünk nincs arra igényünk". Szóval ezeket a progikat szürkeárnyalat alapján raktam össze. Egyébként még sok későbbi programot is. Volt ahol kritizáltak, pl.: az Extended Screen nevű képernyő keretbe írásért, mert ott én nem láttam, hogy a páros-páratlan sorváltást eltévesztettem és ettől kiakadt a TV-k PAL rendszere és fekete-fehérré vált a kép. Nekem nem tűnt fel ...

Cs: Még egy dolog; a Novotrade első játékai (ED01-ED03) 1985-ben kerültek forgalomba, bár a hónapot nem tudjuk pontosan, tehát lehet, hogy az év vége felé. Így talán elképzelhető, hogy a White Max volt az első kereskedelmileg kiadott magyar játék?

T: Az iránt kétségeim vannak, hogy tényleg ez lett volna a legelső játék. Mondjuk tény, hogy ekkor még magyar program a Balzac utcai 2C boltban nem volt. (Novotrade 2C, Balzac utca 35.) Valamikor, jóval ezután, vettem én is BOLTBAN játékot, A hős lovag-ot. Amikor a kalandjátékok kezdtek kicsit izgatni. De csalódtam a magyar játékgyártásban akkor nagyon. ... Amúgy első IGAZI munkahelyem a Novotrade lett 1993-ban. És játékokat programoztam. Igaz, akkor már PC-re. (Richard Scarry: How things work in Busytown)

Cs: Köszönöm ezt a sok információt, nekem nagyon érdekes volt, remélem másoknak is az lesz.
We received a very plain cassette photo from Lacus with the caption White Max, and word is - it's probably an original cassette. This game was always listed as "Commercially Released", but we know almost nothing about it. Now is the perfect time for this program to get a little "Retro Justice(tm)", so I reached out to our friend TomHX and asked him a couple of questions.

Csabo: Hi! When was White Max made, what can you tell us about its development?

TomHX: I first saw a computer (HT1080Z) in February 1984, I got my C-16 in 1985, sometime in the summer, because my father bought it for my summer job (building a house). The release date according to your site is 1985-08-09 (Cs: this date is listed in the program by the way). So the development took at most 2 months, including the fact that I got to know the C-16, both in BASIC and assembly. I was in college, summer started in mid-June, we did work on our house, purchased the machine and developed the game. It was finished in August. Hmmm.... Nowadays I work much slower happy I already knew the C-64 by then (I had one at school) and I quickly got into machine code. So after getting to know it, I could quickly start writing all sorts of things. Sometime in 1986, I bought a 64K expander, and then I started expanding/rebuilding my machine by myself, amidst my parents' loud wailing. Now I'm an electrical engineer happy

Cs: Two months, including the fact that you got to know the machine, that's pretty cool! We found a photo of a cassette, could this be "official"?

T: Yes, I think it could be an original cassette.

Cs: So the game was really released commercially, by whom, for how much?

T: The cartridges were sold in Kaposvár by a company called Inter GM, zip code 7400 (hehe, the things we can remember...). I received a symbolic amount of money for it. I knew them from the fact that at the time you could order a joystick for the C16 from them (Cs: see ad in Mikrozámítógép Magazin). It was a pure DIY project, built on a piece of PCB with rubber feet, 4 directions made from (telephone exchange?) relay contacts and a special joystick connector made from a piece of PCB... I gave them the game on a Polymer cassette. With a ruler I drew some lame cactus figure with black marker and put it on the cover. (This whole issue moved me a little to get out my old stuff, to see if I could find some material. The old ink-drawn cassette cover that floats before my eyes, if I could find one, would really show the conditions at that time happy There is little chance of that though.) Obviously they (being adults) could have classified this as unmarketable and this cassette cover could have been from that. I didn't see this myself, because I didn't travel down to Kaposvár; all communication was done via mail. There was no protection on the software (there was a character and an editor too). Unfortunately, I don't know the actual price, but I can deduce the number of pieces from the amount. I got about 7-8 thousand HUF. Based on the salaries at the time, etc., the cassette could have been a few hundred forints (2-300) at most. I could have gotten maybe 20% of that (socialist system, not the current pizza economy with 1-2-3%). So, all in all I think about 100 of them were sold. Or maybe less, and the GM was pretty nice to me.

Cs: Where did the idea for the game come from?

T: I "borrowed" it, like a Hungarian, socialist pioneer child does happy There was a game called Blackmax for VIC-20 (https://www.myabandonware.com/game/black-max-pxr) and maybe for C-64 too.

Cs: That's interesting, I didn't know that either. Regarding the music; why was the Marseillaise included?

T: I knew that by heart and I needed some music happy I wrote it into DATA codes completely by ear, after I wrote the assembly language player routine. I studied music in school, but you can't hear proof of that, it's completely out of tune. Feel free to laugh, it's the truth and I'm not even ashamed... that much. By the way, I got told off by the music gurus, because e.g.: Zalka Ernő Ern0 was a good friend of mine, still is, and he was a lot involved in music, music programming on C16/+4. Then he told me nicely (in a multi-page letter) how crappy this music really is.

Cs: I think it's acceptable happy But the colors are a bit "interesting".

T: I didn't have a color TV, and neither did the family, because according to my mother "we don't need it". So I put these programs together based on grayscale. By the way, many later programs too. Some of those programs were criticized, e.g.: the Extended Screen, because there I didn't see that I missed the odd-even line change and that messed up the PAL system of the TVs and the picture turned black & white. I didn't notice it...

Cs: One more thing; Novotrade's first games (ED01-ED03) were released in 1985, although we don't know the exact month, so it could have been towards the end of the year. So is it possible that White Max was the first commercially released Hungarian game?

T: I have my doubts that this was really the very first game. Let's just say that there were no Hungarian programs in the 2C store on Balzac Street at that time. (Novotrade 2C, Balzac Street 35.) Sometime, long after that, I also bought a game in the store, A hős lovag (The Heroic Knight). At that time I was starting to get into adventure games. However I was very disappointed in Hungarian game production at the time... Anyway, my first REAL job was at Novotrade in 1993. And I programmed games. Although, it was for PCs by then. (Richard Scarry: How things work in Busytown).

Cs: Thank you for all this information, it was very interesting to me, I hope it will be for others too.


Posted By

Csabo
on 2025-01-17
08:35:38
 White Max: The First Commercial...

White Max: The First Commercial Hungarian Game? A newly turned up cassette photo is the perfect opportunity to shine some light onto this not-so-well-known game. Read on if you're interested!


Copyright © Plus/4 World Team, 2001-2025. Support Plus/4 World on Patreon